23 maart 2014

terug naar de eenvoud

Om klein en eenvoudig te leven hoef je niet in een hutje op de hei te wonen. Ook met een drukke baan, een opgroeiend gezin met veel sociale verplichtingen en wonend in een stad is het mogelijk je leven simpel en bewust te maken of te houden. Het geheim is, althans voor mij, regelmatig even stoppen met doen en even te zijn. Ik snap dat dat abstract klinkt als je, zoals ik nog niet eens zo lang geleden, met een oververhit hoofd op zoek bent naar dingen die je moet doen om je overvolle leven weer te leven in plaats van het te ondergaan. Hoe stap je uit dat patroon? Hoe zorg je dat je ook zonder je leven radicaal om te gooien rust en bewustzijn voor jezelf kunt creëren?

Ik zeg niet dat ik de wijsheid in pacht heb, want het overkomt me jaarlijks nog wel een paar keer dat ik teveel hooi op mijn vork heb genomen en opeens merk dat ik al een tijdje op de automaat sta. Het moment dat ik dat constateer is steevast een stevige wakeup call, want ik heb me ooit heilig voorgenomen onder alle omstandigheden zinnelijk te leven: waarnemen, voelen, proeven en voluit ademen. Zo'n ontdekking is meestal een teken dat ik al even van het pad af ben en dat zelf aanvankelijk niet eens gemerkt hebt.

In mijn dagelijkse leven heb ik een paar vaste handelingen, of rituelen als je het zo wilt noemen, die mij bewust en in het hier en nu houden:

  • De ochtendpagina's. Ik schrijf (vrijwel) iedere dag in drie pagina's, soms meer, mijn hoofd leeg. Vaak gaat mijn pen vanzelf over het papier en ontdek ik al doende pas hoe ik echt tegen iets aankijk. Soms is het alleen chagrijn van mijn innerlijke zeurpiet, maar ook dan voelt het aangenaam licht als het er eenmaal uit is.
  • Ik begin iedere dag met een kefirsmoothie met banaan, spinazie, dadels en havermout. De handeling van het iedere dag een nieuwe portie kefir klaarmaken (in mijn geval met plantaardige melksoorten) en dat vervolgens verwerken tot een gezond ontbijt geeft me een goed gevoel. Het is nog geen vijf minuten werk, maar de combinatie van het ritueel met het gezonde en lekkere eindresultaat maakt dat ik bewust en energiek aan mijn dag begin.
  • Wandelen. Afhankelijk van waar ik moet zijn parkeer ik bewust wat verder van het werk, zodat ik aan het begin en aan het eind van de dag wat beweging heb. En op dagen dat dat niet kan, zorg ik dat ik in de avond nog even een wandeling maak of een rondje ga hardlopen.
  • De kippen 'uitlaten'. Zodra de dagen weer langer worden en ik bij daglicht thuis kom ga ik even buiten klussen terwijl de kippen lekker om me heen scharrelen. Hun geluidjes, het lekker rondlopen en schrapen met hun snaveltjes om wat onkruid mee te pikken maakt me elke keer weer vrolijk. Net als het moment dat de dames het genoeg vinden en vleugel aan vleugel op stok gaan.
  • Handwerken. In plaats van tv 'consumeren' vind ik meer voldoening in 'produceren'. Nu het sjaalseizoen voorbij is kan ik mijn eindeloze reeks grannysquares weer oppakken, in de hoop dat ik lange zomeravonden in de tuin onder een grote zelf gehaakt plaid kan doorbrengen. 
  • Composteren. De cyclus van afval tot voeding vind ik eindeloos fascinerend en diep bevredigend. Om te zien hoe de snippers uit het kippenhok, het snoeisel en gft afval bij elkaar alleen door het de tijd te geven transformeren tot heerlijk geurende, 'bossige' aarde is elke keer weer een wonder. En werkt op een rare manier erg relativerend.
  • De poes aaien. Onze Sok is een erg aanhankelijk exemplaar en als ik aan het werk ben (vaak werk ik thuis nog een paar uur aan de keukentafel door) wil hij graag bij me zitten. Op dat moment heb ik er niet zoveel geduld voor, maar zodra hij het genoeg vindt laat hij zich niet meer afschepen. Tevreden 'stampend' op mijn schoot en luidruchtig knorrend gaat hij net zo lang door tot hij zich volledig genesteld heeft. Uiteindelijk kan ik niets anders dan toegeven en genieten van zijn totale overgave.
bloesem aan mijn pruimenboompje

kip in het bakkie

groene amandelkefir smoothie

pootaardappelen liggen te spruiten op het dak van het kippenhok
Hoe zorgen jullie dat je ook in tijden van hectiek bewust en eenvoudig blijven leven?

7 opmerkingen:

  1. Echt even tijd voor jezelf nemen inderdaad. Even weer de balans opmaken, evalueren.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb altijd een hond gehad. En die moest uitgelaten worden,hoe druk het ook was. De dijk,het water en mijn boomstronk gaven altijd rust.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Voor mij werkt tuinieren erg goed. Het bezig zijn met planten en zien hoe alles groeit en bloeit is voor mij de beste manier om te aarden. Dagelijks mediteren helpt ook. Verder wandel en handwerk ik graag. En de poes op schoot is inderdaad ook een goede methode om even stil te staan bij het moment. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vrees dat op dit moment het enige rustmoment dat ik voor mezelf creeër is als ik naar het toilet ga of als ik vroeg naar bed ga of uitslaap. Verder blijven de radartjes maar lopen in de bovenkamer.
    Ja, heb je gelijk in, moet ik eens wat mee.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh Moneypenny, ik herken mezelf zo hard in wat je zegt! Ben je niet moe? Tijdens de kerstvakantie geraakte ik 2 weken mijn bed niet uit voor ik 10-12u had geslapen wat ik anders nooit doe!
      Ik kan normaal zo moeilijk stilzitten en even ontspannen, maar nu ik een hangmat heb (en het weer meezit) heb ik eindelijk een plekje gevonden waar ik af en toe tot rust in kan komen. liefs, Pauline

      Verwijderen
  5. Ik luister graag naar klassieke muziek. Maar ik raak ook vaak op hol helaas, en dan is het helaas lastig om de rust weer te vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. O, heerlijk, sjaals breien (of wanten) en inderdaad het granny square plaid. Ik ben al weken bezig en het is gelukkig nog lang niet af!

    BeantwoordenVerwijderen