31 mei 2011

tip

In de Genoeg van deze maand las ik over Nudge, een online platform voor duurzaamheid. Ik slaakte een zucht van verlichting. Vaak heb ik het idee dat ik in mijn omgeving een roepende in de woestijn ben als het gaat om mijn streven om duurzaam te leven. Een groenere manier van leven is voor veel mensen eenvoudigweg geen sexy onderwerp; je wordt al snel gezien als geitenwollen sok. Met als gevolg dat je als groen éénpittertje al snel inbindt als er geen interesse is voor je ideëen.

Nudge brengt consumenten met groene interesse bij elkaar. Het is een broedplaats waar je zowel ideëen kwijt kunt als tips van anderen kunt ophalen. Je kunt er je mening geven over duurzame producten, je aansluiten bij een groen evenement of je verenigen om gezamenlijk zonnepanelen aan te schaffen. Zo vormt Nudge een netwerk dat invloed kan uitoefenen op producenten en politiek. Een soort consumentenbond dus, maar dan met groen en eerlijk als uitgangspunt. Het idee is dat de bundeling van een heleboel kleine initiatiefjes een enorme lawine aan veranderingen teweeg kan brengen.

Ik heb me meteen aangesloten en voel me niet langer een eenzame hippie Consumentenland. En, niet onbelangrijk voor zuinige types, deelname is helemaal gratis!

2 opmerkingen:

  1. Heb me al geruime tijd geleden erbij aangesloten, alleen passief helaas. Prima initiatieven.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Vlasje: ik ben ook nog niet actief, maar ik haal er wel veel inspiratie vandaan. Ben zo blij dat mensen zulke initiatieven nemen!

    BeantwoordenVerwijderen