06 november 2009

wat is eenvoudig leven?

Ik denk dat eenvoudig leven voor iedereen heel persoonlijk is. Wat het in de meeste gevallen gemeen heeft, is dat het niets te maken heeft met afzien of met jezelf dingen ontzeggen. Eenvoudig leven is vooral: bewust leven. En er is geen "goed" en "fout" bij bewust leven. Het betekent dat je achter de keuze staat die je maakt, dat je er over na hebt gedacht. Het is niet fout om af en toe uit de band te springen. Om af en toe een verre reis te maken of een keer luxe uit eten te gaan. Zolang je het maar doet omdat je het zelf wilt en niet vanuit een soort "keeping up with the Joneses".

In de afgelopen maanden beginnen de losse acties en gedachten die voor mij invulling geven aan eenvoudig te leven, met elkaar een soort lappendeken te vormen. Mijn persoonlijke geboden voor een eenvoudig/bewust leven:

- Consumeer bewust. Vraag je bij iedere aanschaf af of je het écht nodig hebt, of je er gelukkiger van wordt, of je er een ander niet mogelijk kwaad mee doet. Geef zo min mogelijk geld uit. Zie shoppen niet als hobby of tijdverdrijf, maar puur als noodzakelijke aanvulling van de voorraden.

- Gooi niets zomaar weg. Kijk of iets gerepareerd kan worden, of een ander er blij van wordt en indien niet: scheid je afval. Organisch op de composthoop (of in mijn geval: de bokashibak), plastic in de plasticbak, kleding naar het Leger des Heils, batterijen en apparaten naar het inzamelpunt.

- Kweek voor zover mogelijk je eigen groenten. Zelfs op een balkon kan al een tomatenplantje staan, aardappelen groeien goed in een speciekuip, sla en kruiden groeien in een eenvoudige oude wasteil. Eet verder lokaal, biologisch en zoveel mogelijk plantaardig.

- Wees vriendelijk, gul en attent. Je staat versteld hoe je daardoor verandert én hoeveel je ervoor terug krijgt.

- Neem tijd voor contemplatie; of dat nou is door middel van meditatie, wandelen, yoga of breien. Je leven wordt zoveel rijker als je af en toe volledig bewust bent van het hier en nu.

- Houd je huis netjes en schoon. Je huis is je veilige haven waar je jezelf kunt zijn. Houd alleen de spullen waar je je graag mee omgeeft en schenk de rest aan anderen.

- Wees eerlijk tegen jezelf. Doe geen dingen die niet goed voelen of waar je op voorhand van weet dat je er later spijt van krijgt.

- Wees zo zuinig mogelijk met elektriciteit, gas en water.

- Praat met je kinderen over je leefwijze en de keuzes die je maakt. De aarde is van hen. Als je kinderen leren om de kleine dingen in het leven te waarderen is dat een groot goed.

Mijn eerste jaar bewuste eenvoud zit er op. Deze week een jaar geleden begon ik met een nieuwe baan, met veel minder stress en veel minder salaris. Maar de balans opmakend heb ik meer gekregen dan ingeleverd: Ik werk in de branche waar mijn hart ligt. Als ik thuis ben, ben ik thuis, met mijn lijf én met mijn hoofd. De rust heeft me inzicht gebracht in waar ik sta en waar ik naar toe wil. Het lijstje hierboven is nog bescheiden qua omvang en niet alles wordt even consequent nageleefd, maar als ik het vergelijk met hoe we als gezin een jaar geleden leefden, ben ik dik tevreden.

2 opmerkingen:

  1. Wat een geweldig artikel!! Heel veel dank voor het plaatsen, ik neem het van harte mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Ikkemina: Heel graag gedaan! Enneh...het is maatwerk, dus vul het vooral zelf in en aan!

    BeantwoordenVerwijderen