29 oktober 2009

opruimen

Ik ben van nature een rommelkont. Mijn troeptolerantiegrens is hoog en ik heb weinig talent voor het op logische wijze opbergen van spullen in huis. Mijn opruimstrategie is jarenlang geweest: zoek een kast met deurtjes, gooi alle rondslingerende rommeltjes erin et voilá: opgeruimd. Totdat je iets totaal willekeurigs dringend nodig hebt. Dan blijkt dat je geen flauw benul hebt achter welke van de vele deurtjes of in welke van de vele laatjes je het voorwerp hebt weggestopt. Zuchtend koop je een nieuwe kam/schroevendraaier/sjaal/zonnebril/mascara/schaar/fonduevork die vervolgens, u raadt het al, in een la of kastje verdwijnt. Enfin, het beeld is wel helder denk ik.

Waardoor mijn opruimpogingen precies begonnen zijn, is me nog steeds niet helemaal duidelijk. Wat zeker invloed heeft gehad is, dat wij een paar zéér georganiseerde vrienden hebben, die werkelijk alles in huis een eigen plek hebben gegeven. Een sleutelmandje, een correspondentiemap, een kastje speciaal voor vazen en bloempotten. Toen we een keer gezamenlijk een belangrijke voetbalwedstrijd gingen kijken liep de vriend in kwestie even naar de garage en haalde daar - geloof het of niet - een speciale doos gevuld met "oranjespullen" tevoorschijn, vol pruiken, brillen, hoeden, sjaals voor Koninginnedag of andere oranje-evenementen. Diep respect voor zoveel organisatietalent.

Onze eigen troep begon me steeds meer te storen. Eerst ben ik gaan lezen over het organiseren van je ruimte. Er zijn boeken vol geschreven over opruimen en indelen, maar door die te lezen - ik heb de afgelopen jaren een bescheiden boekenplank verzameld - bleek mijn huis niet netter te worden. Ik moest écht aan de bak.

Om een lang verhaal niet nog langer te maken: mijn huis is eindelijk acceptabel netjes. Het heeft nog niet het niveau "om door een ringetje te halen" bereikt (van sommige ruimtes hou ik nog altijd liever de deur dicht als ik visite heb), maar de ergste rommel is bezworen. Voor hen die hier ook mee worstelen heb ik de tips waar ik veel aan heb gehad hier op een rijtje gezet.

1. Begin klein. Ruim eerst één la op en probeer niet in één sessie het hele huis te reorganiseren.

2. Maak "schone vlekken" in huis: neem bijvoorbeeld je keukentafel en berg alles wat daar ten onrechte op ligt weg, zorg dat het een keurig nette en serene plek is en houd het zo. Neem daarna een ander oppervlak en doe daarmee hetzelfde. Laat de schone vlekken langzamerhand het huis overnemen.

3. Maak per opruimproject drie stapels: houden, weggooien, weggeven.

4. Leg de spullen die je wilt houden op een logische plek. De cd's in de buurt van de cd-speler, alle kookspullen in de buurt van het fornuis, etc. Zet spullen die je veel gebruikt op een makkelijk bereikbare plek (denk aan de vergiet of de waterkoker) en de spullen die je weinig gebruikt kunnen verder weg of op moeilijker bereikbare plekken staan (denk aan de broodbakmachine of de kerstspullen)

5. Geef voorwerpen die je vaak kwijt raakt een vaste plek in huis. Sinds de sleutels allemaal in een sleutelbakje zitten en de haarspullen in een vaste haarspullenla scheelt dat erg veel tijd!

6. Hang alle hangers in je kledingkast dezelfde kant op. Van alle kledingstukken die je gedragen hebt, hang je de hanger precies andersom. Na een half jaar (of een jaar, wat je zelf wilt) zie je in één oogopslag welke kleren je gebruikt en welke niet. De kleding die je niet draagt is kandidaat voor de Kringloop of kledingzak.

7. Haal boeken en tijdschriften uit de bibliotheek, DVD's bij de videotheek. Dat scheelt een hoop spullen in huis.

8. Werk zoveel mogelijk troep het huis uit! Wat heb je écht nodig, waar word je écht gelukkig van en wat bewaar je alleen voor-het-geval-dat? Wees nietsontziend en bewaar alleen spullen uit de eerste twee categorieën. Zie de 10 dingen-uitdaging.

9. Zet een mooie mand of krat onder aan de trap waarin je de spullen legt die mee naar boven moeten. Dit voorkomt dat je trap verandert in een soort verdeelcentrum.

10. Doe af en toe nieuwe ideeën op over opruimen. Zoek bijvoorbeeld eens op Youtube op de term "declutter" en je vindt een onuitputtelijke inspiratiebron.

3 opmerkingen:

  1. Goede tips! Zelf ben ik op gaan ruimen omdat ik mezelf niet langer wilde blootstellen aan die stress, van op het allerlaatste moment van alles kwijt zijn.

    Onder het motto: 'Because you're worth it' ben ik alles beter gaan organiseren, om mijn leven te veraangenamen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Vlijtig Liesje: Heel herkenbaar: er ging erg veel tijd zitten in het zoeken van broodtrommels, batterijen, autosleutels, noem maar op!

    Maar ondanks dat ik de theorie wel redelijk onder de knie heb is het nog regelmatig een worsteling om mijn huisgenoten mee te laten werken...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zeker goede tips! Ik ken het huisgenoten verhaal. Ik ga vrijdag weg in een schoonhuis, kom zondag terug, en het is een puinhoop. Slaat soms echt nergens op. Mensen moeten gewoon hun zooi opruimen af en toe

      Verwijderen