09 oktober 2009

10 dingen uitdaging - week 1

Wat heeft een mens écht nodig om comfortabel te kunnen leven? Een fijn bed, wat prettige stoelen om op te zitten, wat communicatiemiddelen, mogelijkheden om muziek te luisteren. Een paar tastbare mooie herinneringen, spullen om dagelijks een maaltijd op tafel te kunnen toveren.

De bare necessities van het leven zijn eenvoudig en beperkt in aantal. Meer spullen maken niet gelukkiger. En toch zijn we er in geslaagd om in de dertien jaar waarin wij samen dit huishouden vormen (waarvan inmiddels ruim 11 jaar met kinderen) heel veel spullen te verzamelen die we zelden gebruiken. Die niet bijdragen aan ons geluk en waar geen specifieke dierbare herinneringen aan vast zitten. Knutselspullen, kookspullen, een overdaad aan kleding, accessoires, prullaria.

Geïnspireerd door een paar weblogs die ik de laatste weken volg over simpel en georganiseerd leven ga ik de komende weken de volgende uitdaging aan:
Ik ga wekelijks 10 dingen weg doen die niet direct of indirect waarde toevoegen aan mijn leven. Ze gaan naar de Kringloopwinkel, worden te koop gezet op Marktplaats of weggegeven aan mensen die het kunnen gebruiken. Maar ze verlaten hoe dan ook dit huis. Ik wil dit volhouden tot ik geen 10 dingen bij elkaar weet te vinden.

Deze week meteen begonnen met de volgende spullen:

1. 30 CD's te koop gezet (ik noem dit voor de gelegenheid één ding, om het uitdagend te houden)
2. een dressoir verkocht via Marktplaats
3. een verzameling Happy Meal speeltjes ontdaan van batterij en weggegooid
4. een paar incomplete stokken met speelkaarten weggegooid
5. een boek verkocht via Bol.com
6. een plastic knikkerbaan weggegooid
7. verzamelingen van Albert Heijn-prullaria (voetbalplaatjes, wuppies, etc.) weggegooid
8. ijsmachine met kapotte ijsbekers naar het inzamelpunt
9. keukenaccessoires die nooit gebruikt worden (o.a. een pasteiknijper)
10. broodrooster die nooit gebruikt wordt

Geen opmerkingen:

Een reactie posten